Úterý 25. února 2020, svátek má Liliana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 25. února 2020 Liliana

Absurdistán dle ROPIDu aneb perličky z integrace Mělnicka a Neratovicka

13. 04. 2015 8:36:22
Nedotažená integrace Mělnicka a Neratovicka se stala od 7. 4. nedílnou součástí životů občanů Ládví a Ďáblic. Bohužel. Každý den máme teď možnost se přesvědčovat, že je to opravdu neopodstatněný nonsens. Přitom kdyby byla dálková autobusová doprava svedena na terminál v Letňanech, mohli by být spokojeni všichni. Ovšem museli by mít i jiné informace než ty z oficiálních míst (narážím zde zejména na ROPID), které stále z mě neznámých důvodů Letňany naprosto deklasují a o jejich nesporných kladech mlčí. Časový rozdíl, který ve skutečnosti neexistuje, asi tím důvodem nebude, ale dejme tomu a hrajme s ROPIDem jeho hru.
Obr. 1 Printscreen z maps.google.com, dojezd na Letňany.Obr. 1 Printscreen z maps.google.com, dojezd na Letňany. (A. Véle)

Musíme začít bohužel zcela od podlahy, protože řada lidí je demagogií ROPIDu tak zmatená, že Letňany se zdají být kdesi daleko na východě, skoro v Asii. Cesta z okraje Prahy (mezi Březiněvsí a Bořanovicemi) je na Letňany pouze o 1km (!) delší - tento "rozdíl v ujetých kilometrech" lehko autobusy najedou při popojíždění na obratiště (obr. 3 níže), povíme si dále. Na Letňany se za Březiněvsí sjede na dálnici, zatímco při cestě na Ládví jde o normální komunikaci s přechody, semafory a zastávkami... kolony na Ďáblické jsou místním známé... Co dodat, ve výsledku je čas dojezdu na Letňany samozřejmě kratší - maps.google.com, zohledňující hustotu dopravy v den a čas, který si zvolíte, udávají např. pro pondělí v 7:00 čas 7-10 minut (obr. 1) a na Ládví 8-10 minut (obr. 2).

Obr. 2 Printscreen z maps.google.com. Dojezd na Ládví.Obr. 2 Printscreen z maps.google.com. Dojezd na Ládví. (A. Véle)

Směrem k 8h ranní čas dojezdu na Ládví stoupá, a to si připočtěte ještě další minuty za zastávky... Tady malá odbočka: jízdní řád dle ROPIDu vůbec nezohledňuje počet zastávek, 0-7 zastávek je dle ROPIDu stále stejný čas dojezdu na Ládví. Nelze se divit, že řidiči v diskuzích na internetu nadávají, že LETECKÝ jízdní řád je nereálný. Pro srovnání ještě Holešovice 9,6 km, 7:00 čas, 10-14 minut, později čas též roste a Holešovičky rupou ve švech.

Tímto by měla vlastně celá debata o výběru konečné pro dálkovou dopravu z Mělníka a Neratovic končit, protože vybavený autobusový terminál v Letňanech prostě JE ve srovnatelné dojezdové vzdálenosti a za kratší dobu než sídlištní zastávka Ládví, kterou musel jako alternativu vybrat někdo hmm... no, doplňte si dle míry vašich sympatií. A světe div se, ono to nestačí, debata nekončí. Letňany jsou šmahem odmítnuty! A zde začíná to, co mně tedy zavání pozitivní diskriminací dojíždějících, přičemž to však v jejich zájmu hlavně do budoucna není. Začínají padat důvody, že na Letňany nejezdí každé metro, že Ládví je o 5-6 minut blíže na trase do centra Prahy. Tím se tedy "smaže" náskok a ve výsledku je cesta do města přes Letňany řekněme stejně rychlá nebo, když ujede metro, tak asi o minutu, dvě, tři delší. No bóže, řekli byste si, ujelo metro, no jenže Středočechům metro ujet nemůže. Těm ne. Lidem z Letňan a celé spádové oblasti za nimi jo, ti asi do práce nejedou.

Obr. 4 Autobusy najedou 4,3 km, když jedou parkovat na Střížkov a pak se zas vracejí na Ládví!Obr. 4 Autobusy najedou 4,3 km, když jedou parkovat na Střížkov a pak se zas vracejí na Ládví! (Miloslav Hlavsa)

A tak se to stalo. Integrovaná doprava končí uprostřed hustě obydleného sídliště na pouhé zastávce, kde se autobusy nemohou ani pořádně otáčet, natož zde dlouhodobě ve větším počtu stát. ROPID to však "vyřešil". Autobusy zajíždějí stát na další dvě místa, na konečnou tramvají Sídliště Ďáblice a za polikliniku Prosek, čili jezdí zběsile sem a tam po sídlišti (a ještě víc hlučí a smrdí a vytěžují dopravní komunikace). Podívejte se na mapku (obr. 3), ne to vážně není nouzovka pro případ krize, to je efektivní varianta dle ROPIDu. Na toto je prosím třeba být odborník na dopravu. Ano, uznávám, tuhle magořinu by normální člověk nevymyslel! No oni prý nad tím vlastně dumali 2 roky. Ovšem podržte se, tahle legrácka - jízda na Střížkov a zpět - činí 4,3 km! (obr. 4) Na konečnou tramvají na Sídlišti Ďáblice cca 3,2 km. (Dodávám, že z Březiněvse na Letňany to je 5,9 km a na Ládví asi 5 km.)

Mně se však zdá, že kořeny zla jsou staršího data. Po roce 2008 (už byly Letňany!) byly na Ládví zavedeny dvě linky na Neratovicko a jedna do Brandýsa (tu teď blahosklonně s velkým halo zrušili, jezdila asi 6x denně, zbylý Brandýs už dávno končí v Letňanech). Dnes tomu říkají 1. fáze integrace. Dovedete si představit, jak by asi místní vypadali, kdyby se tenkrát bouřili proti těm 36 linkám? A nyní je to používáno jako jeden z hlavních argumentů, že je na Neratovicko nejednotný nástup, lidé chudáci nevědí, jak a kam jet (ano, lidé jsou v představách ROPIDu úplně blbí), takže je třeba sjednotit a kde jinde než na Ládví. A ještě přidáme Mělník a Štětí a šup 106 autobusů pošleme na sídlištní zastávku. Co bude příště? Terezín? Litoměřice? Na Holešovicích toho ještě zbývá dost... Představte si můj údiv, když jsem zjistila, že existuje linka 351, která jede z Neratovic na Letňany. Na LETŇANY! Neříká ROPID, že Letňany jsou pro Neratovice úplně nevhodné? Chudáci lidi zase budou úplně zmatení... pořád je tu ten nejednotný nástup...

Takto zněla uklidňovací slova na pseudobesedě 24. 3. v Ládví, o které téměř nikdo z občanů nevěděl, též web radnice MČ Prahy 8: "Na Ládví bude navíc přijíždět 106 autobusů denně. V průběhu 20 hodin provozu dopravy to znamená navýšení o 5 spojů za hodinu neboli 1 spoj za 12 až 13 minut. Autobusy nebudou na Ládví zůstávat, pouze projedou točnou, nechají nastoupit cestující a pojedou zpět svou trasu. Jedná se o maximální využití stávajících zastávek MHD tak, aby nedocházelo jejich zneužívání dálkovou hromadnou dopravou,“ dodává radní pro dopravu MČ Praha 8 Karel Šašek." (Z dílny zmíněného radního doporučuji toto dílko: Jak vylepšit dopravní situaci v Praze 8, nenechte se zarazit prudkostí intelektu čišícího z každé věty, zaměřte se na poslední odstavec, který se ve světle současné situace jeví jako pustý výsměch všem rezidentům). Tak na to můžete rovnou zapomenout, tato průměrná virtuální čísla nikdy nenastávají, autobusy jezdí logicky ve špičce ráno a odpoledne/navečer a přes den a v noci málo. Což v reálu znamená, že ráno mezi 6:30-8:30 přijede 36 autobusů, průměrně tedy jeden po 3-4 minutách a řadí se mezi místní linky. Zatím se to tedy moc nedaří. První den to byl vůbec zážitek, to se sešlo autobusů na zastávce třeba pět a nastávaly poměrně nebezpečné situace (více napsal třeba deník Metro).

Při diskuzi s pracovníkem ROPIDu, vedoucím odboru projektování dopravy, mě zcela připravilo o řeč, že na mou stížnost, že autobusy se nevejdou na zastávku a blokují jízdní pruh, když cestující vypustí do silnice, reagoval slovy: "No a co? Co vám na tom vadí?" Takže oni bojují za to, aby byly dojíždějící v centru Prahy o minutu dříve, ale klidně by je nechali přejet už na Ládví. ROPID, zdá se, razí svůj výtvor doslova "přes mrtvoly"... Nepřijde vám, že "řešení", které nutí dělat řidiče autobusů dopravní přestupky (Pozor, jim to vůbec nevyčítám! Vlastně s nimi soucítím, musí být dost pod tlakem.), nebude tak úplně v pořádku?

Nám všichni tvrdí, že dojíždějící jen projedou, avšak na webu o integraci je ROPID na občanskou vybavenost Ládví vyloženě láká (přestupní bod Ládví je atraktivnější). Ovšem jestli chtějí dojíždějící po práci shoppovat, tak bych možná i z toho důvodu doporučila Letňany, tamní obří obchodní centrum je o malinko vybavenější než náš obchoďáček na Ládví. Navíc spojení do Letňan, možnost jít do bazénu, multikina atd. by možná spoluobčané z Neratovic a Mělníka ocenili i o víkendu.

Obr. 5 Silně neobjektivní optika ROPIDu.Obr. 5 Silně neobjektivní optika ROPIDu. (ROPID)

Z nechvalně známé odfláknuté a jednostranně zaměřené prezentace ROPIDu vyberu ještě jeden slajd (obr. 5). Klady a zápory ukončení linek na Ládví, jó někdo se asi musel hodně přemáhat, aby uvedl alespoň jeden zápor - blízkost obytné zástavby. A co třeba to, že tu není autobusové nádraží, takže tu není dost prostoru pro tolik autobusů? Že budou najíždět další a další kilometry po sídlišti? Zato soupis nesourodých kladů, které s Ládví většinou ani nesouvisí, ten má 5 položek. Ano, ROPID se snaží všechny benefity integrace (jako finanční úspora, jedna jízdenka a další) vázat jen na Ládví, ale ony by samozřejmě platily i v Letňanech. Zdá se mi zvláštní tvrzení, že Neratovice a Mělník odmítly integraci, pokud by linky končily v Letňanech. Opravdu dostaly od občanů takový mandát, že mohly říct, my se teda vzdáváme té úspory 900 Kč měsíčně, tj. 10 800 Kč ročně (v případě občana Neratovic, pro Mělník je to ještě víc). Vážně?

Nejasná zůstává otázka údajných požadavků Ďáblic a Březiněvse. Březiněves pomineme, protože pro tu by se nic nezměnilo, kdyby autobusy až za ní sjížděly k Letňanům. Z našich informací je poměrně pochybné, že Ďáblice něco chtěly. Pokud však něco chtěly, tak vzhledem k tomu, že obyvatelé z Ďáblic a vůbec podél Ďáblické, kolem hřbitova, se začínají ozývat nejhlasitěji, tak to co teď integrací dostaly, asi nebylo zrovna to pravé. Není se čemu divit, nárůst autobusové dopravy v Ďáblicích je cca 108%, v ranní špičce 145% (vypočítáno srovnáním spojů dle jízdních řádů před a po změně)! Za sebe říkám, klidně ať se posílí autobus 103, ale integrovaná doprava až ze Štětí, která ani v Ďáblicích vždy nestaví, z nich dělá pouhý tranzit a bezdůvodně je zatěžuje všemi negativními jevy, které s sebou nese.

Co říct závěrem, takto vypadá Absurdistán, kde vládne ROPID! A naše radnice mlčí a mlčí... Hájíme si tedy své zájmy sami. Naše životy si zcela zbytečně otravovat nenecháme, a proto v úterý rozjíždíme na Ládví PETICI. Přijďte a podpořte nás v našem úsilí přesunout linky autobusové dopravy tam, kam patří, což jest terminál v Letňanech. Děkujeme!

Pro lepší ilustraci situace zde video z Ďáblické ulice z pátku 10. 4. 2015: https://www.youtube.com/watch?v=UULvMC3ar8M

Reportáž ČT Události v regionech ze 7. 4. 2015: http://www.ceskatelevize.cz/porady/10118379000-udalosti-v-regionech-praha/215411000140407-udalosti-v-regionech/video/392587

Autor: Lucie Vélová | pondělí 13.4.2015 8:36 | karma článku: 18.99 | přečteno: 2607x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Praha a střední Čechy

Lenka Kohoutová

Špiclování a nucená správa v sociálních službách

Velká novela zákona o sociálních službách chystá velké změny. Přesněji, chystá je příslušné ministerstvo práce a sociálních věcí. Velké změny ale zastiňují tři zásadní problémy.

20.2.2020 v 9:15 | Karma článku: 17.30 | Přečteno: 804 | Diskuse

Radek Pálka

Krátký - dlouhý týden - ano, nebo ne?

Nikde ve světě jsem nic podobného neviděl a mám-li tu čest pracovat s nějakým cizincem, tak vždy, když se mu pokouším vysvětlit co to ten long & short week je, kouká na mě jako na blázna :-)

17.2.2020 v 5:04 | Karma článku: 15.92 | Přečteno: 908 | Diskuse

Natálie Vachatová

Na co platíme daně?

U nás v kraji se krade. Vykrádají se domy, jsou jich desítky a každý týden přibývají další. Krapet nám to tu už začíná přerůstat přes hlavu. Stát s tím nedělá nic, ministr Hamáček se neobtěžuje ani přijít na ohlášenou interpelaci.

11.2.2020 v 7:20 | Karma článku: 38.05 | Přečteno: 1584 | Diskuse

Radek Pálka

Zdravotní nebo potravinářský průkaz

Všichni, kdo pracujeme v potravinářství víme, že již od studijních let musíme vlastnit tak zvaný zdravotní nebo potravinářský průkaz. Bez tohoto průkazu nesmíme v potravinářství pracovat.

10.2.2020 v 6:00 | Karma článku: 23.99 | Přečteno: 585 | Diskuse

Šárka Rosová Váňová

Pohlazení mezi nebem a zemí existuje

Napsala jsem už druhou knížku. Pane jo. To není žádný zázrak, pomyslí si laskavý čtenář. Dnes píše každý, kdo udrží tužku. Nebo umí psát na počítači. Třeba jen dvěma prsty a tempem, jako když kape kohoutek.

8.2.2020 v 20:31 | Karma článku: 16.32 | Přečteno: 366 | Diskuse
Počet článků 4 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1452

Archeoložka

Najdete na iDNES.cz